Vennligst vent...

Innherred Mikroflyklubb

Google PageRank Checker
Klikk her for å følge oss på Facebook!
Byggmakker
 
 
Acousticom
 
Lindseth reklame
 
Mekonomen
 
Steinkjer Kino - Program
 
Steinkjer Fargesenter
 
Steinkjer Varme og Hyttesenter
 
TESS Steinkjer
 
Steinkjer Hobby, mindre fly, like moro!
 
UNO IT
 
 

 

   

Pilot terminologi

  Click here for this page in EnglishClick for english text

For å spe på ordforrådet, presenterer Innherred Mikrofly her en del slang som brukes blant Trafikkflygere. Om dette er ordforråd som uten videre kan implementeres for oss mikroflypiloter, skal vi ikke påstå. Men morsomt er det!

Keep the shiny side up - fly straight and level (Ikke opp ned)

Are you red eye? - Are you ready? (Er du klar?)

Tally ho - air traffic in sight (Synlig flytrafikk)

No joy - Do not have the traffic in sight (Ingen fly i sikte)

You're No. 8 in the stack - No. 8 in the holding pattern (Du er nummer 8 i kø på vei ned til landing)

Put a log on the fire - Warm up the cockpit (Sett på varmen i cockpit)

Pull the chocks - Remove chocks, and let's get going (Ta vekk klossene på hjulene og la oss komme igang)

My fun meter is pegged - We're really having fun now (Nå er det spesielt morsomt)

My airporter - old, beat-up car that a pilot drives to and from the airport (Arbeidsbilen til og fra flyplassen)

Hold short - Do not taxi onto runway or taxiway (Ikke taxe inn på rullebanen eller taxebanen)

I had to go missed the last time - Made a missed approach or go-around the last time (avbrutt landing)

Cleared into position and hold - Taxi onto runway and get ready for takeoff, but do not takeoff (klarert for  å taxe til rullebanen, men ta ikke klarert til å ta av)

Shoot an ILS - Make an instrument approach (Gjøre en landing ved hjelp av instrumentene)

Soup - overcast weather or fog (Tåke, som i "ertesuppe")

Was that for us? - common question in the cockpit when ATC calls to give you directions. (Vanlig spørsmål i cockpit når ATC gir deg instruksjoner)

Dead stick - Flying with no power (Flyr med full motorstopp)

Light the fires - Start the engines (Start (jet)-motorene)

WOXOF - Indefinite Ceiling Zero, Sky Obscured, Visibility Zero, fog (Veldig dårlig vær å fly i)

CAVU - Ceiling And Visibility Unlimited (Helt klart vær)
CAVOK - Ceiling And Visibility OK (Uttales CAV-ok, fint vær med min. 10km klar sikt)

SCUD - Low clouds or rain. (Lav stratus eller regn)

Dangle the Dunlops - Put down the landing gear (Slippe ned landingshjulene)

George - Autopilot

Squawk: Transponder code used to identify the aircraft on radar. (4 sifret transponderkode)

Keep the greasy side down - Fly level (Fly med undersiden ned)

Prang - Bad landing (Dårlig landing)

Bounces - Touch-and-go landings (Lande og sette hjulene nedpå bakken for så å gi full gass og ta av igjen)

Dinosaur juice - Fuel (Flybensin)

Whiz wheel - Flight computer (Plastikk eller aluminiumcomputer, se [Flyteori] -> Flight computer)

A real greaser - Great landing (Perfekt landing)

Wheels in the well at oh-dark-thirty - takeoff in the middle of the night (Å ta av om natta)

Put the rollers up - Gear up (Trekke opp landingsunderstellet)

Firewall the throttles - Max power (Full throttle, full gass, (skyve gasshåndtaket helt inn i veggen))

Hangar queen - An airplane that is often in the hangar (Et fly som oftest er i hangaren)

Three-holer - The Boeing 727 (tre motorer, tre hull)

It's froggy down there - Foggy (Det er mye tåke)

Press the envelope - Go to the extreme limit of aircraft performance (Å fly helt i yttergrensene for hva flyet tåler)

FOD - Foreign object damage (Skade fra et ukjent objekt)

The Goodyear speed brakes - Landing gear (Landingsunderstellet som slippes ned som luftbremser)

The essential bus is here - The crew bus (Bussen som frakter crewet inn til terminalen)

Back side of the power curve/behind the power curve - When an airplane gets dangerously slow (Når et fly flyr helt i grensa på minimumshastighet)

A goat rope - All messed up (Alt ble feil)

Propwash - The air begind the propeller (luftstrømmen bak propellen)

WILCO - Will Comply - I hear you, and will do as you ask (Skal gjøre som man har blitt fortalt)

ROGER - Yes, O.K., I understand you (Man har forstått og mottatt meldingen)

 

 

Innherred Mikrofly Klubb,  , Henning Flyplass,  Pb. 2117,  7701 Steinkjer
Powered by Fuse Web